Satunnainen luku
Käytä tätä satunnaislukugeneraattoria saadaksesi satunnaisen luvun. Voit jakaa sivun tai tallentaa sen kirjanmerkkeihin, jotta pääset helposti takaisin – esimerkiksi arpajaisissa, peleissä tai opetustilanteissa.
Kentissä voit asettaa välin, joka sopii tiettyihin tilanteisiin. Kun sivu ladataan tai päivitetään, väli on oletuksena asetettu välille 1–100. Esimerkiksi voit asettaa välin 1–6 käyttääksesi sitä digitaalisena noppaheittona.
Numeraaliset koodit
On myös täysin mahdollista asettaa väli korkeammille luvuille (vaikka ei suositella käyttämään tätä pelkkien numeroiden salasanageneraattorina). Sen sijaan voit luoda satunnaisesti lyhyempiä numeerisia koodeja, kuten nelinumeroisia PIN-koodeja, porttikoodit tai lukon koodit, asettamalla välin 1000–9999.
50/50
Heitä kolikko: Aseta väli 1–2, ja anna 1 olla kruuna ja 2 olla klaava (tai päinvastoin). Tai ehkä kyseessä on erityinen kysymys, johon paras vastaus on yksinkertainen kyllä tai ei?
Satunnaislukugeneraattoreista
Pseudorandom-lukugeneraattori (PRNG) on algoritmi, joka tuottaa lukujonoja, jotka näyttävät satunnaisilta, mutta ovat itse asiassa ennustettavissa, jos alkuperäinen lähde tunnetaan. PRNG\:itä käytetään tietokonepeleissä, kryptografiassa ja muilla aloilla, joissa satunnaisuutta tarvitaan. Vaikka ne eivät ole aitoa satunnaisuutta, ne ovat riittävän hyviä useimpiin sovelluksiin ja tarjoavat hyvän tasapainon ennustamattomuuden ja tehokkuuden välillä.
Koska tämä satunnaislukugeneraattori käyttää tietokoneohjelmaa lukujen satunnaistamiseen, se perustuu pseudosatunnaisuuteen eikä siten ole aitoa satunnaisuutta.
Aitoja satunnaislukuja saadaan ennustamattomista fysikaalisista prosesseista, kuten radioaktiivisesta hajoamisesta tai lämpökohinasta. Toisin kuin pseudosatunnaisluvut, jotka generoidaan algoritmeilla ja ovat ennustettavissa, jos alkuarvo tunnetaan, aitoja satunnaislukuja ei voida ennustaa. Niitä käytetään turvallisuusriippuvaisissa sovelluksissa, kuten kryptografiassa, salausavainten luomiseen ja herkkien tietojen suojaamiseen.